träning

INTERVALL & TABATA

Då var jag igång med min fyra veckors träningsperiod. (Kommer naturligtvis att fortsätta sedan men nu är fokus på just dessa fyra kommande)
Igår kväll  startade jag och maken med intervallpass i löpning
Uppjogg 5 min
3×90 sek
3×60 sek
4×30 sek
30 sek vila/gång mellan intervallerna
Nerjogg ca 7 min. ca 25minuter totalt och nästan 5 km blev det.
I morse startade jag dagen med ett tabatapass. Superroligt med hög/lågintensiva intervaller där man bestämmer helt och hållet själv vad man gör för övningar. Huvudsaker är att man kör järnet i 20 sec, vilar i 10 sec och upprepar detta 8 gånger. Totalt blir tiden per intervall 4 min. Sedan kör man på med nya övningar, minst 6 intervaller (X8) blir 24 minuter. Lagom om man vill hinna ett pass och har bråttom.
Morgonens pass jag körde var efter Lofsans tips på nyhetsmorgon för ett tag sedan. Jag kommer att göra egna så småningom, men detta var perfekt start för en newbie som jag.
Det finns bra appar som man kan ladda ner till sin smartphone som håller tiden, men jag körde på musik och en coachröst via Spotify! Sök bara på Tabata så hittar du lätt!
Imorgon är det vilodag (vardagsmotion) Och på Torsdag är det dags för 7 km snabbdistans.

0