.RECEPT & MATäta ute

KLANG MARKET UPPSALA

Vi har planerat hela sommaren för att få till en träff med yngsta dotra med sambo för att äta ute på en trevlig restaurang och frossa i god mat. Tillslut hittade vi en lördag efter våra jobb. Det är inte det lättaste att få till träffar med utflugna barn och egna liv. Så när det händer är det så kul!

Vi hade m a o sett framemot denna kväll väldigt mycket. Valet föll på restaurang Klang market som är relativt nyöppnat och ligger på gamla torget. Mitt emot Villa romana där jag har jobbat.

KLANG MARKET UPPSALA

Vart ska man börja? Att säga att hit går vi aldrig mer! Hela besöket var en stor besvikelse och personalen var så oproffsiga och nonchalanta.

Vi kommer in och väntar snällt på att bli satta. Personal nr 1 som kommer och möter oss (deras koncept verkar vara att ALLA i personalen tar ALLA bord, helt snurrigt och det blir opersonligt. Jag vet att jag låter hård men med över 30 år från och till i restaurangbranschen så vet jag vad god service är.

Ok here we go, “Vi har jävligt goooda drinkar” med efterföljande asflabb. Vart vill ni sitta? Eh? Bokat bord borde betyda att det är redan utsett. Ok, upp i hörnet i svängd soffa eller vi d fönster? Ta fönstret! Då har ni fin utsikt och kan titta ut… EH? ok. vi tar fönsterbordet han pekar mot som vettar rakt ut mot gamla torget och deras utebar. Alltså bakom deras bar. Fin utsikt? Vi tar bordet och svärsonen hamnar under en lampa. Skadad som man är kollar man glasen, putsen på dem men dessa är använda. Dessutom är bordet blött från glasen.

Vi påpekar detta efter en viss tids väntan och servisen ursäktar sig bara med att hen hade börjat jobba klockan 16:00 (Vi kom 17:30). Tog bort några glas men vi sa att det var nog bäst att byta ut alla. Ingen ursäkt för detta. Vi beställer dricka efter en väntan personal 1 står och hänger på vårt bord medan. Sonen får in ett glas med is och Pepsi bredvid (som tur är). Han kollar glaset och det är fullt av läppstiftsavtryck. Örk! Ropar till oss servisen igen och ursäkten blir. -OJ! Den hängde i glashängaren.

Vi beställer in mat nu kommer personal nr 2 och tar beställningen. Pizzorna ser fantastiska ut kanske lite mycket sallad och tomat på. Burgarna som killarna tar ser hyfsade ut de med. Sonens champinjonpizza var helt ok och min och dotras. Dock var salamin väldigt stark, inget som stod på menyn tyvärr. Och det var lite för mycket sallad på.

Killarnas omdöme om burgarna var att de var jättetorra och inte smakade speciellt gott. Dessutom missade de hur maken ville ha sin och han fick bara sallad på. Ingen friterad lök eller såser.

Killarna äter snabbt och när de är klara kommer personal nr 2 in och rycker deras tallrikar. Frågar om vi vill ha dessert och börjar dela ut menyn igen trots att jag och dotter sitter och äter fortfarande. Tillslut kommer personal nr 3 in och säger -Är ni mätta? och tar tallrikarna.

Personal 1 kommer tillbaka och tar vår dessertbeställningar. Kommer efter en lång stund tillbaka och tappar sked på golvet och säger att en sorts glass var slut så det blev den andra.

Desserten var ingen höjdare förutom glass som är glass. Vi ber om notan och personal 3 kommer med den och ger den till maken med orden -Det är väl du som får äran. Nää säger jag, här kör vi inte med könsroller… Jag får notan och betalar. Vi går rätt besvikna över den usla servicen, den delvist inte goda maten. Stället är snyggt, men det hjälper föga när man inte har utbildad personal.

KLANG MARKET UPPSALA

Klang Cava i glaset.

Jag, dotter och son valde pizzor. Make och svärson tog hamburgarna.

Hamburgarna var så torra att de fick skölja ned med dryck. De föll inte killarna i smaken.

Med trevligt sällskap kommer man långt!

Min utsikt var två dj som stod och spelad musik och slafsade i sig pommes. Efter en stund försvannnde och då höjdes musiken så att vi fick nästan ropa till varandra för att höra vad vi sa.

Lite tokigt med placering av lampan kanske?

Hade sett framemot churros!

 

Men nej! Smakade som ogräddade våfflor. Inte alla så där frasiga och varma som när man gör dem själv… Chokladsåsen var ok.

Mannen  och sonen var dock nöjd med glass, grädde och bär. Beställde chokladglass men fick in vanilj utan att de ens berättat att den andra var slut. Dock var glassen frysskadad men orka bry sig denna kväll när allt varit så dåligt. Personal 1 sa på engelska att ni får 10% på notan p g a av “this missunderstanding” och pekade på glasen. OK? Men att få skitiga glas är väl inget missförstånd? Och ALLA som la ut på Instagram fick redan 10%? Eh?

Sharing is caring! Självklart! Vi Instagrammade på story och taggade men när notan kom så var det inget avdraget. Inte ens för “missförståndet”. Dessutom antog servitrisen att det var maken som stod för kalaset och gav honom notan med orden “det är väl du som får äran”… Så dåligt!

Nä, för oss var detta ingen bra upplevelse, ett riktigt bottennapp så det blir malmburgare_poang -/5 Malmburgare för Klang p g a maten, den oproffsiga personalen, de smutsiga glasen o s v. Låter kanske hård i inlägget men jag försöker bara att ge en bild hur vi upplevde och blev behandlade.

Har ni tips på professionella restauranger i Uppsala så berätta gärna detta i en kommentar nedan. Har inte lust att öda tid eller pengar på ställen som ovan igen.

3

Lämna gärna en kommentar!